Visst är det skönt med
Instuderingsfrågor
Även när det gäller beteendeperspektivet (sidorna
36-49)!
1.
Vilken är innebörden i Pavlovs experiment med
hunden och maten? Beskriv vad som händer. Varför kallas detta för klassisk
betingning? Använd dig av termerna betingad och obetingad stimuli samt respons!
2.
Ge
ett par andra exempel på klassisk betingning!
3.
Vad menar
Pavlov med uttrycket ”utsläckning av beteenden”? Hur går det till?
4.
Hur
förklarar Watson fobiernas uppkomst?
5.
Vad
säger Watson om miljöns roll när det gällde hur individer blir som personer?
6.
Vad
menade Skinner med instrumentell inlärning?
7.
Vad
är positiv- respektive negativ förstärkning? Hur kan dessa användas för att
påverka en persons beteenden?
8.
Vilken
är skillnaden mellan negativ förstärkning och straff?
9.
När
är det viktigt med omedelbar förstärkning och när räcker det med oregelbunden
förstärkning? Ge exempel! (Oregelbunden förstärkning är en term som används när
förstärkningen sker bara ibland.)
10.
Vad menade Skinner med begreppet ”Forming”
(Shaping)?
11.
Hur
går beteendeterapi till? Vad är typiskt för denna behandlingsmetod?
12.
Ta upp ett par kritik man kan rikta mot
beteendeperspektivet?
13.
Vilken
kritik riktar beteendepsykologer mot den psykodynamiska inriktningen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar