Summa sidvisningar

torsdag 7 september 2017

Instuderingsfrågor: Beteendeperspektivet

Visst är det skönt med
Instuderingsfrågor
Även när det gäller beteendeperspektivet (sidorna 36-49)!

1.     Vilken är innebörden i Pavlovs experiment med hunden och maten? Beskriv vad som händer. Varför kallas detta för klassisk betingning? Använd dig av termerna betingad och obetingad stimuli samt respons!
2.     Ge ett par andra exempel på klassisk betingning!
3.     Vad menar Pavlov med uttrycket ”utsläckning av beteenden”? Hur går det till?
4.     Hur förklarar Watson fobiernas uppkomst?
5.     Vad säger Watson om miljöns roll när det gällde hur individer blir som personer?
6.     Vad menade Skinner med instrumentell inlärning?
7.     Vad är positiv- respektive negativ förstärkning? Hur kan dessa användas för att påverka en persons beteenden?
8.     Vilken är skillnaden mellan negativ förstärkning och straff?
9.     När är det viktigt med omedelbar förstärkning och när räcker det med oregelbunden förstärkning? Ge exempel! (Oregelbunden förstärkning är en term som används när förstärkningen sker bara ibland.)
10.  Vad menade Skinner med begreppet ”Forming” (Shaping)?
11. Hur går beteendeterapi till? Vad är typiskt för denna behandlingsmetod?
12.  Ta upp ett par kritik man kan rikta mot beteendeperspektivet?

13. Vilken kritik riktar beteendepsykologer mot den psykodynamiska inriktningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar