Die Welle – En recension
Jag har fått möjligheten att se på filmen ”Die Welle” och
har fått i uppgift att skriva en recension om den samt analysera vilka exempel
av psykologi som används i filmen emot karaktärerna. Men först så vill jag göra
en snabb sammanfattning om vad filmen handlar om och vad som händer igenom den.
”Die Welle” är en thriller som är baserad på en verklig
händelse, men den är även väldigt dramatiserad i jämförelse med den verkliga
händelsen. I filmen får vi följa läraren Rainer Wenger efter att han har fått
jobbet att utbilda några elever inom autokrati istället för anarki, då en annan
lärare tog det ämnet från honom. Det
hans elever känner för detta ämne är att att det är tråkigt att repetera
nationalsocialismen och anser att Tyskland aldrig skulle kunna etablera ett
envälde igen. Så Rainer tänkte då ut ett experiment för att visa eleverna hur
lätt det egentligen är att manipulera människor. Denna film utspelar sig över
en vecka, och redan vid dag 3 så liknade gruppen ett envälde. Det eskalerar
dock snabbt till extrem vandalisering och isolering av folk som inte vill delta
i det gruppen har på sig eller gör, och man började märka hur experimentet
långsamt började bli allt större och att det var på väg att bli något som
Rainer inte skulle kunna stoppa. Så mot slutet så bestämmer sig Rainer att
samla alla i Aulan och där förklarar han att den grupp dem skapade bara var ett
experiment och att han var ledsen för att han hade manipulerat dem alla. Men
alla accepterade inte detta. Tim blev väldigt upprörd över faktumet att gruppen
skulle avsluta sin verkan och då tog fram en pistol som han hade skaffat lite
tidigare i filmen, sköt en av eleverna som inte trodde att den var riktig och
sen sköt sig själv. Detta ledde till Rainer Wengers arrest och det är där
filmen tar slut.
Så, nu till de exemplen av psykologi i filmen. Ett väldigt
uppenbart tecken på psykologisk påverkan är Tim, som blev väldigt fäst vid
deras grupp då det var första gången som han har blivit inkluderad i en social
grupp och haft en stark känsla av gemenskap. Han blev även väldigt fäst vid
deras lärare, vilket ledde till att han bl.a. brände alla sina märkeskläder då
Rainer sa att dem skulle ha uniformer. Han utförde även riskabla grejer, som
riskerade hans liv på något sätt, ex. när han klättrade upp en
byggnadsställning för att lämna gruppens märke på den högsta byggnaden i
staden. Detta är ett allvarligt exempel på försvarsmekanismen Identifikation,
eftersom han blir besatt av de som Rainer säger till klassen och anser att
dessa ord är en lag som han ska leva efter.
Ett annat exempel är gruppdynamiken som skapades relativt
snabbt. Det jag tänker mest på är hur snabbt dem ändrade från den mer
individuella ”jaget” till ”vi” istället. Hur dem kunde gå från att vara små
grupper av vänner till en gemensam grupp. Att dem tog beteendet från lektionen
vidare ut i allmänheten och hur dem blev emot allt som var emot gruppen. Detta
är ett starkt exempel på användningen av socialpsykologi och den förmågan man har
att övertyga folk.
Det är samma fråga som Rainer frågade hans elever i början
av filmen och enligt mig så är det möjligt för detta att inträffa här på Tumba
Gymnasium. Anledningen till att min åsikt är detta och har varit detta även
innan jag kollade på filmen är för att allt man behöver göra är att skapa en
typ av gemenskap. Men det som funkar bäst då är en gemenskap emot något,
exempelvis att deras grupp blev satta emot anarkisterna redan från början och det
gav ungdomarna en gemensam fiende som man tillsammans ska ”ta ner”.
Tack Ndey!
SvaraRaderaNader
Muchas Gracia Aficion ista para vos sotros, SIIIIIIIUUUUUU
SvaraRadera